Magnesium viktig mineral

 

Magnesium och hälsa

Magnesium viktig mineral för vår hälsa

Varenda cell i kroppen kräver rätt mängd magnesium för att fungera, utan denna mineralen klarar vi inte oss specielt länge.

Forskning har visat att magnesium har gynnsamma effekter för att minska  cancer,  depression, förhöjt blodtryck, benskörhet , diabetes typ 2 samt hjärt-kärlsjukdomar.
Magnesium kan även bidra till att förebygga cancer i bukspottskörteln

Magnesiumbrist är en mycket vanligt förekommande och man tror att ca.80% av Sveriges befolkning kan ha denna näringsbrist, och det är  många som har besvär av låga nivåer utan att känna till det. Anledningen är troligen att magnesium har inverkan på många centrala kroppsfunktioner så brist inverkar hälsan negativt på flera olika sätt.

Här följer några tecken som kan förekomma vid för lite magnesium.

- Muskelkramper
- Högt blodtryck
- Trötthet
- Minnet
- Sömnbesvär
- Kraftlös
- Ångerst och Depression
- Migrän
- Stelhet
- Matsmältningsproblem
- Värk
- Sug efter Choklad-Kakao
- Benskörhet
- Sug på coca cola

Naturliga källor:
Pumpafrön (torkade), kakaopulver, råris, räkor, vetekli, paranötter, fikon, dadlar, brysselkål, bönor och ärter. chlorella, alger, vetegroddar, cashewnötter, vildris, tofu, kikärtor, avokado, mandlar, bovete,
hasselnötter, banan, grönkål.

Tillskott
Tabletter som innehåller magnesiumoxid, magnesiumhydroxid eller magnesiumkarbonat har mindre verkningsgrad.
I stället bör man välja sådana som innehåller magnesiumlaktat, magnesiummalat eller magnesiumcitrat.

Dagsdos av magnesium 300-450 mg. terapeutisk dos ca 600 mg.

Länkar:

Dr. Annika Dahlqvist fördjupande artikel om magnesium

Dr Sicus om magnesium och cancer

Natural News - artikel om magnesium

Posted in Alternativ medicin.