C-vitamin

C-vitamin även känd som askorbinsyra

Redan år 1747 upptäckte den skotske kirurgen James Lindin ett näringsämne i citrus som idag kallas C-vitamin

C-vitamin är bra för immunförsvaret, motverkar förkylning och infektioner samt fungerar antiinflammatorisk, den bidrar till normal kollagenbildning som inverkar blodkärlens, tändernas, hudens, benstommens normala funktion. Vitamin C bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress. Vitamin C underlättar även kroppens järnupptag samt förbättrar fettförbränningen..

Höga doser av C-vitamin (intravenöst) används i vissa fall i alternativ behandling av cancer men även som skydd mot
hjärt- och kärlsjukdomar, även visat ha positiv effekt på plackbildning vid Alzheimers

 

Brist på C vitamin
Brist av C-vitamin kan upplevas som trötthet, irritabilitet, depression, blödande tandkött, infektioner, försämrad sårläkning och allmän svaghet.

C-vitamin utgör ett effektivt skydd mot miljögifter

Livsmedel som innehåller mycket C-vitamin och faktiskt mera än en apelsin
Nypon, Färsk chilipeppar, Röd paprika, Persilja, Grönkål,Brysselkål, Broccoli, Blomkål, Kiwi, Jordgubbar

 

Rekommenderad dagligt intag (RDI)
Vuxna 75 mg/dag (85/100 mg för gravida/ammande)
Barn 30 – 50 mg/dag

Undvik brustabletter med ohälsosamt fyllnadsmedel och konstgjort sötningsmedel.

Posted in Alternativ medicin.